A játék Sanctuary ("Menedékföld") világában játszódik, annak is egy eldugott vidékén található Tristram falucskájában. Ebben a faluban található egy Zakarum katedrális, ahol a titokzatos Horadric rend felügyelt. Erről a szent helyről azt tartották, hogy itt őriztek egy vörös lélekszilánkot, amelybe Diablonak, a Terror Urának sötét lelkét zárták, ám évszázadokkal később a kolostorban szolgáló Lazarus érsek megtébolyodott, Khanduras királyán, Leoric felségen is hátborzongató tudathasadás ment végbe, majd az érsek a király fiát elrabolta és a templom legmélyére zárta, hogy benne éledjen újjá a démonok uralkodója. Mindeközben a közeli kis falu környékén egyre-másra tűntek fel rettenetes bestiák, félelembe tartva a helyi egyszerű embereket. A falu reménytelen helyzetbe sodródott és csak az ellenük bátran szembeszálló kalandozók voltak az egyetlen esélye, akik a rejtett kincsek s igazságok után kutatva merészkedtek az átkozott katedrális mélységéibe, a Gonoszt követve..
A kalandozók Tristram faluból indulnak és bármilyen mélyen is járnának, akár a Pokol tornácáról is visszakerülhetnek a Városportálkapu(Town Portal) mágia vagy tekercs segítségével. A falucskában több NPC (Not Playable Character) is található, többségük hasznos funkcióval bír:
A játék alapvetően hack & slash ("üss és fuss") alapokra épül, ahol nincs Baldur's Gate stílusú monológok és történetvezetés, csak a puszta harc. A játék atmoszférája sötét, gótikus jellegű környezet, hanghatásai és aláfestő zenéi ezt még tovább erősítik. A játékban 4 fő tulajdonságtípus van:
Léteznek egyéb paraméterek is, mint a blokkolás és a mágikus ellenállás.
A játékos három lehetséges karaktertípusból választhat:
A karakter képes fejfedőt, testpáncélt, pajzsot, gyűrűket, egy amulettet és különféle fegyverzetet hordani. Táskájában négyzetrácsos rendszer alapján helyezhetők el a megszerzett javak, értelemszerűen minél nagyobb, annál több ilyen négyzetet és így helyet foglal el. Az összegyűjtött arany is helyet foglal, míg az öv különálló részként tartalmazhat 8 különféle italt. A tárgyak nagy többsége rendelkezik tulajdonságkövetelményekkel, tehát míg a nehéz páncél sok erőt kíván, egy jobb íj az ügyességedet teheti próbára. Különféle minőségű tárgyak találhatók, a fehér közönséges (normal) , a kék mágikus (magic) , míg az aranyszín (unique) ritkaságok egyedi tulajdonságokkal bírnak (vagy legalábbis hatékonyabbak, mint a mágikusak).
A játék varázslatai kiegyensúlyozott manaköltséggel rendelkeznek, ám mivel nem képes a varázspont önmagától regenerálódni, a varázshasználók számára létfontosságú a harc során a megfelelő számban elérhető manaital. A varázslatok könyvek segítségével tanulhatók-fejleszthetők, de különféle Mágia érték szükségeltetik lapjaikon található ismeretek megértéséhez és minél alacsonyabb a mágia szintje, annál könnyebb is rátalálni a könyvespolcokon. Az elérhető varázslatoknak 4 szintje van, az egyszerű tűznyíltól és gyógyítástól egészen az Apokalipszisig és a teleportálásig.
Tristram faluból egyenesen, a temetők közt haladva érhető el a Zakarum katedrális, amit a borzalmak sejtelmes fátyla borított be. 4 különálló fejezetből (act) áll össze az elérhető pályák száma: Templom (Church), Katakombák (Catacombs); Barlangok (Caves) és a Pokol (Hell). Amint a játékos elér egy fejezet elejéhez, a falu szélén megjelenik az adott rész első szintjének közvetlen bejárata (Kivétel persze a kiindulási pontként szolgáló katedrális fejezete). A játék folyamán lehetőség nyílik elmenteni az adott állást, így a megnyitott portálkapu is megmarad és a korábban megtisztított fejezetek sem lesznek újra szörnyekkel teli, ugyanakkor nincs megszabott térkép, véletlen generátor dolgozz ki minden szintet. Három lehetséges nehézségi fokozat van: Normál, Rémálom (Nightmare) és Pokol (Hell).
Kalandozásaid során gyakran bukkanhatsz elrejtett szirénekbe. Ezek a varázslatos kegyhelyek képesek maradandóan megváltoztatni sorsodat, tulajdonságaidat növelhetik, életerőt adhatnak, de akár megátkozhatnak sőt meg is ölhetnek. Mielőtt egyet is megérintenél, érdemes elmenteni a játékállást, nehogy önsorsrontás legyen a vége.
A szörnyek közt megtalálható közelharcos, távolsági és varázslók is, de közös tulajdonságuk, hogy minél többet pusztítasz el egy bizonyos fajtájából, annál többet ismerhetsz meg annak erősségeiből s gyengeségeiből (elemi ellenállás és -gyengeség). A közönséges szörnyek mellett találhatók ritka, egyedi nevű erős bestiák is, akik mindig mágikus, de leggyakrabban egyedi tárgyakat szórhatnak, de személyi kíséretként hozzá közelálló fajúak kisebb csoportja gondoskodhat, ugyanakkor vannak magányos alkatok is. A legvégső főellenség Diablo.
Többjátékos (Multiplayer) mód is biztosított a játékban. Helyi (modemes vagy egyéb) hálózaton vagy a Blizzard által üzemeltetett Battle.net online módban.
|
Az első felvonás után hősünk rejtélyes körülmények közt eltűnt és magával vitte Diablo vörös lélekszilánkját is. A hős távozása után újra előtörtek a démonseregek és Tristram elpusztítását követően elindult az új invázió, ám a világ jelentős mértékben kitágult, ennek köszönhetően merőben új kalandorok kerekedtek útra, hogy a Gonosszal szembeszállva bizonyítsák erejüket...ki népe, ki rendje s hite nevében.
Tristram megsemmisült és a Gonosz szerte Menedékföld minden irányában elterjedt. Minden fejezetben található egy központi város, amelybe mindig megtalálható a kovács, italkereskedő-gyógyító, illetve új szolgáltatásként a zsoldosurak, akiktől (fejezettől függően) bérelhetünk nem túl okos gépi támogatókat. Az első fejezet egyik küldetése után pedig újra találkozhatunk Deckard Cain öreggel, aki ezentúl ingyenesen azonosítja mágikus cókmókjainkat. Az adott fejezeten belül található zónákban minden esetben találhatók "útpontok" (waypoint), amelyeket megérintve később a városi útpontból kiindulva felhasználhatók gyors közlekedéshez. Ezek az útpontok az adott nehézségi szinten elért fejezetek közt is működik.
Az első Diablo résszel ellentétben a már korábban felfedezett pályák a játékból való kilépés után újra megtelnek ellenséggel, sőt a nehézségi fokozatok váltásával újra átformázza magát a térképet is a beépített véletlen-térképgenerátor segítségével.
A Harcos (Warrior), Íjász (Rogue) és a Mágus (Sorcerer) kasztok eltűntek, helyükre még rátermettebb kalandorok léptek színre, kik minden tekintetben egyedi képességekkel vannak felruházva.
A Diablo alatt működött varázslatrendszer teljes egészében eltűnt, helyére egy formabontó újdonság, az úgynevezett "képességfák" (skill trees) kerültek. Mind az 5 kaszt 3 egyedi tehetségágra bontott képességrendszerrel rendelkezik. Minden egyes szintlépésnél (az első szintlépéstől, tehát 2. szinttől számítva) kap egy pontot, amit a tehetségágakban található képességek megtanulására, fejlesztésére fordíthat. Bizonyos szintekként (1.,6.,12.,18.,24. és 30. szinteken) új tehetségek érhetők el, ám csak akkor, ha a azt megkövetelő varázslatra legalább egy pontot áldoztál. A karakter fejlődése során megszerezhető pontokat bölcsen kell felhasználni, mivel nem lehet utólagosan módosítani vagy újra elosztani.
A korábbi Magic helyére Energy tulajdonság került, de szerepe nem változott az eredeti Diablohoz képest, igaz, legalább újratermelődik az elveszett manna. Új értékként jelent meg viszont a manna- és életerőpontok mellé az erőnlét (stamina), amely a futás hosszát képes befolyásolni, de pihenéssel, gyaloglással és a vitalitás (vitality) tulajdonság növelésével lassabban merülhet ki , illetve pótolhatja a karakter tartalékait. Az elementális ellenállások (villám (lightning) és tűz (fire) is sokkal hasznosabbá váltak, mivel megtöbbszöröződött a mágikus támadók száma és a mágikus (magic) ellenállás helyére rögtön két másik került (méreg (poison) és fagy (cold), amelyek további életerő veszteséget illetve természetesen lassító fagyást okozhatnak a alapsebzésük mellett.
A tárgyrendszer nagy változásokon ment keresztül: Megjelentek a csizmák és a kesztyűk is és eltűnt az övek által kínált stabil italtartalék, most már külön kell egyre nagyobb tárhelyet biztosítani (a kezdeti 4 alap (öv nélküli) tárhelyet maximálisan 16 tartalékitalra lehet növelni a megfelelő övek hordásával). Az eddigi alap, mágikus és egyedi minőség mellett megjelent a zöld tárgykészlet ("set") is, amelynek hatékonysága azzal növekszik, minél több darabját hordja a karakter, a sárga ritka (rare), ami a mágikus tárgyak és az egyedi tárgyak köztes képviselője, illetve a szürke foglalatos (socketed) tárgyak is. A foglalatos tárgyak szintén egy új tárgytípussal, az ékkövekkel együtt fejtik ki hatásukat, mivel a különböző minőségű (törött (chipped); hibás (flawed); normális; hibátlan (flawless) és tökéletes (perfect) drágakövek (ametiszt (amethyst); gyémánt (diamond), rubin (ruby), smaragd (emerald), zafír(sapphire); topáz (topaz) illetve mágikus koponya (skull) sajátos erőt kölcsönözhetnek. Színük és megnevezésük sokat sejtetve fejthetnek ki hatást, fegyverbe sebzést növelhetnek vagy hatékonyabbá tehetnek, páncélba és sisakba más és más pontot adhatnak, pajzsba téve elementális ellenállásunkat erősíthetik meg.
A szírének (shrine) adta bónuszok is komoly módosításokon esettek át, mivel eltörölték a permanens áldásokat-átkokat és bár csökkentették is a lehetőségeket, cserébe viszont jóval áttekinthetőbbé, használhatóbbakká és mindenképp előnyössé váltak.
A mágikus vagy jobb minőségű tárgyszerzést továbbra is a szerencse határozza meg, de a "jobb esély a mágikus felszerelések megszerzése" (better chance of getting magic items) nevű értékalapú statisztikával megnövelhető ez a szerencse. Nagy áldozatok árán lehet erősíteni, mivel hiába vannak esélynövelő tárgyak, illetve a testpáncélba helyezett topázok, ha a karakter kevésbé lehet hatékony, mivel ez az érték általában önmagában található meg és ritka az olyan felszerelés, amely további egyéb, harcban is kamatoztatható bónuszt is kínál mellette.
Minden fejezet központi városában található olyan kereskedő, amelynél elérhető a gambling ("zsákbamacska") lehetőség, ami a Diablo-ból ismert falábú Wirt fiú szolgáltatásának továbbfejlesztése: Most már ingyenesen megnézheted a kínálatot, jóval több lehetséges mágikus tárgyból választhatsz, ám cserébe az adott tárgyról csak a nevét és a normál adatait tudod meg és csak a tárgy megvásárlásával derítheted ki, hogy mit is rejtegetett az áhított cucc valójában. A zsákbamacska rendkívül drága mulatság, ám gyakran lehet szerezni értékes mágikus, ritka, de akár set- és egyedi tárgyakat is (Utóbbi két minőségnek esélyét a sok javítás és a kiegészítő teljesen lenullázta).
A szörnyek leölése során elérhető ismereteket kiszedték, alapból lelehet olvasni a bestiák különféle sajátosságait. Jócskán megnövekedtek az egyedi szörnyek előfordulása, igaz, az elképesztő névgenerátornak hála igazán "egzotikus" lénynevekre akadhatunk, de maradtak stabil fix küldetésszörnyek is.
A nehézségi szintek maradtak az eredeti hármasban (Normál; Rémálom (Nightmare) és Pokol (Hell), viszont az első normál végigjátszás után a játék lehetőséget biztosít egy új karaktertípus, a hardcore ("kemény") karakter létrehozásához. Ennek a karaktertípusnak egyetlenegy élete van és ha elhalálozik, soha többé nem éled újra, csak szellemként marad meg a játékos karakterlistájába. A maximális szint 99.
A többjátékos (multiplayer) lehetőség tovább bővült és a Battle.net adta szórakozás tette a játékot igazán sikeressé.
2001-ben jelent meg a Diablo II: Lord of Destruction (A pusztítás ura) című kiegészítőlemez.