A The Sims 2 egy stratégiai élet-szimulációs játék, melyet a Maxis készített és az Electronic Arts adott ki. Az egyik legtöbbet eladott videójátéknak, a The Simsnek a folytatása (ami 2000. február 4-én került a boltok polcaira), majd Magyarországon a második verzió 2004. szeptember 17-én jelent meg, először csak angol nyelven, majd később ingyen becserélték a magyar nyelvű kiadásra. A játék zenéjét Mark Mothersbaugh szerezte.
A játék lényege azonos elődjéével, a The Sims-szel, vagyis a játékos a simjei életét irányítja: kapcsolatokat alakít ki, mindennapi tevékenységei végezteti vele, dolgoztatja, szórakoztatja, a való élethez hasonlóan. A játéknak nincs vége, új simek születnek. A Sims 2-ben a simeknek életcéljaik, akarataik, félelmeik vannak, amiket pozitívan és negatívan is megélhetnek.
A játék a Simsen alapszik, de továbbfejlesztették, így a simeknek most már hat életszakasza van, valamint 3D grafikája is jobb lett. A játék megjelenése után azonnal sikeressé vált, egymilliót adtak el belőle az első héten. A játékot sokféle kritika is érte, de ennek ellenére, mivel 2006 júliusára több mint tizenhárommillió példányt adtak el belőle, a 2004-es év legsikeresebb játékává vált. A játéknak folytatása készül, a The Sims 3, mely 2009. június 2-án fog megjelenni. A The Sims 2 website 2008 áprilisában ünnepelte a százmilliomodik eladott példányt.
Egy sim hat életszakaszt élhet meg: újszülött, totyogó, gyerek, kamasz vagy tinédzser, felnőtt és idős. A simek természetes körülmények között idős korban halnak meg, de a pontos időpont attól függ, hogy az életcélszint-mutatójuk mennyin állt időssé válásuk napján. Természetellenes módon csak totyogó kor után halhatnak meg, bár a gyerekeket is általában elviszi a szociális gondozó mielőtt a szükségleteik kritikusan mélyre süllyednének (vagy ha nem jár iskolába ill. elhanyagolják). A különböző életszakaszok különböző kalandokkal szolgálnak, tehát a gyermekek nem képesek olyan dolgokra, melyekre a felnőttek igen. Ilyen a főzés, a kisgyerekek gondozása, valamint a csecsemők felügyelésére. Azonban a felnőttek sem tudnak használni pl. gyerekjátékokat. Annak ellenére, hogy ha egy sim szül, csecsemőnek ad életet, a csecsemő életszakaszt mégsem lehet választani család létrehozásakor. Tehát ha egy bébit akarunk létrehozni, azt csak játék közben tehetjük meg.
MEGJEGYZÉS: Az Egyetem kiegészítőben van még egy életszakasz a kamasz és a felnőtt közt,a fiatal felnőtt,de ez csak az egyetemre küldötteknél esedékes.
Az alapjátékban három előre elkészített szomszédság van: Szépkellemes (Pleasentview), Odaát (Strangetown = „furcsa város”) és Veronaváros (Veronaville). A különböző kiegészítőkhöz is vannak előre elkészített szomszédságok. A fő szomszédság – ami jelen volt a Sims 1-ben, a Sims 2-ben és állítólag lesz a Sims 3-ban is, – Szépkellemes.
A The Sims 2-ben is vannak előre elkészített karakterek és egész családok is. Az előre elkészített karaktereknek már megvan a családfája, és az életútja (emlékei, képességei).
Család készítésekor a sim a családfa leggyökerétől kezd. A létrehozott simeknek nem lehet tudni, kik a szüleik.
Simeket a játék CAS-nek (Create-A-Sim,magyar nevén Családkészítő) rövidített részében lehet alkotni.Itt kiválaszthatjuk a sim bőrszínét, testalkatát, nemét, arcát, haját, haj- és szemszínét, sminkjét, ruháját (felső és nadrág vagy egyberuha), életcélját, tulajdonságait, érzékeny pontjait, vagy akár egy már meglévő simet is át lehet alakítani.
A The Sims 3-ban pedig még ennél is több lehetőség érhető el a CAS-ben.
A simeket a szükségleteik irányítják. Egy simnek maximum nyolcféle szükséglete lehet, kortól függően. Ezek: éhség, energia, ürítés, higiénia, komfort, szórakozás, társaság és környezet. Ezeket egy vonal jelzi, melynek színe a sim állapotától függ. Ha ez zöld, akkor jó, ha sárga, rosszabb, ha piros, akkor pedig a legrosszabb. A mutatókat minél magasabban (zöldön) kell tartani, például ha a sim éhes, meg kell etetni, ha a szórakozása piros, játszani kell vele, vagy tévét nézni. Amennyiben nincs kikapcsolva, a sim egy bizonyos szintig „önműködő” (ha éhes főz magának, ha bűzlik, letusol, stb.). Amennyiben nem hagyják őt cselekedni, pl.: nem hagyjuk enni, akkor a tini, felnőtt és idős simek meghalnak (a kisebbeket elviszi a szociális dolgozó). További példák üres mutatókra: Üres energiaszint-mutatóval elájul, üres ürítésmutatóval bevizel, üres higiéniával bűzlik, üres társasággal sír valamint üres szórakozással és környezettel dühöng, hisztizik. A szükségletek átlagát a sim feje felett lebegő kristály jelzi. A csecsemők szükségleteit (társaság, éhség, ürítés, higiénia és energia) sem a kristály, sem mutatók nem jelzik, azonban a képernyő bal oldalán levő portréjának hátterének színe (piros-sárga-zöld) megmutatja az átlagát. A szükséglet problémának egy alternatív megoldása a CTRL + SHIFT + C gombkombináció lenyomásával kinyitott párbeszédablakba beírni a "MaxMotives" szót, mely az összes sim szükségleteit maximumra növeli. A sim szükségleteinek maximumon tartásához ugyanitt: „MotiveDecay off”.
A simek vágyát be kell teljesítenünk, mert kapunk érte „Életcél pontok”-at (és azokból vehetünk simeink számára életcél jutalmakat) de vannak félelmeik is. Azokat jobb, ha elkerüljük, mert az életcél-mutatójuk lecsökken.
A The Sims 2 kiegészítői:
Cuccok csomagok:
Rendszerkövetelmény:
* 800 MHz processzor
* 256 MB RAM
* Windows(R) XP, Windows ME, Windows 98 vagy 2000 operációs rendszer
* Legalább 3,5 GB szabad hely a merevlemezen
* A T&L -képes videokártya legalább 32 MB RAM-mal