WoWistenek.hu

Sziasztok! Ez a honlap külön játékokra és vicces dolgokra van készítve és szerintem élvezitek majd a leírásokat és a képeket.

Aion

 

AION gyorstalpaló – kezdetek

AION – a kezdetek… (last update: 2009.08.05)

Az Aion egy Koreai fejlesztőcég (NCSoft) által készített MMO játék. Az NCSoft folyamatosan frissíti a játékot és egyre újabb és újabb tartalommal tömi meg azt. Bár Európában/USA-ban csak 2009. szeptember végétől lehet elérni a játékot, de Koreában/Kínában már lassan egy éve fut. A játékban létrehozható karakter fejlesztésének sok módja van az Aion-ban. Lehet a hagyományos küldetéses módszerrel szintezni soloban – bár ez inkább csak a szintezés első felében hatékony -. Sokkal inkább hatékony és élvezetes a társaságban elkövetett szintezés, már a kezdő zónák is tele vannak olyan kihívásokkal, amelyeket egyedül nem lehet végrehajtani. Szintén lehetőség van a questektől és az epikus szörnyektől távol maradva, a player vs. player küzdelmek segítségével fejlődni.  Az első tíz szint a „öntudatra ébredésről szól”, melynek során a rendszer sok-sok segítséget ad az új játékosoknak a játékkal való ismerkedéshez. Az első tíz szint teljesítése megfelelő tapasztalattal (értsd láttál már MMO-t és nem fogsz kiakadni azon, hogy „oké, de mi a franc az a kveszt?”) kb. 2-3 óra masszív zúzást vesz igénybe. Az Aion világában 8 játszható karrierből/osztályból választhatsz. Ezek lefedik a fantasy MMO-kban tipikusan megjelenő osztályokat. Fontos mindjárt az elején leszögezni, hogy bármennyire is tipizálhatónak tűnnek a classok, érdemes alaposabban átgondolni, hogy ki mivel akar játszani. Nem szabad abba a hibába esni, hogy valaki  megpróbálja az adott osztályt összehasonlítani egy másik MMO hasonló osztályával. (Tipikusan nagyon jó példa erre a World of Warcraft MMORPG (WoW)-ból hunterként átjövők, akik reflexszerűen a Scout/Rangert választják. Aztán rádöbbennek, hogy ez nagyon nem ugyanaz).

A játékba betévedve az első kérdés amivel találkozunk: Elyos vagy Asmodians? Ha nagyon nem tudsz választani, akkor esetleg nézd meg a FAQ-t, az talán ad némi információt a választáshoz. További érdekesség, hogy a konkrét classoknál bizonyos skillek máshogy működnek Elyos/Asmo oldalon. (Ezek a legtöbb esetben nagyon minimális különbségek. Csak a legmagasabb skilleknél vannak lényegi különbségek). Az Elyos frakció világa (Elysea) napsütötte világ, élettel telt, magasabb szinteken főként sivatagos/sziklás területekkel. Az Asmodians frakciónak Atreia világának zordabb részét jutott. A világot érő kataklizma sújtotta területek sziklásak és hidegek. Sok helyen a mélyből előtörő lávás-izzó tájakat havas, jéghideg területek váltják. Ritkán és keveset éri az éltető nap fénye a világ ezen árnyékos részét, ennek megfelelően az Asmodiánok sokkal szürkébb bőrűek, viszont sokkal erősebbek, szívósabbak is. (Ja és sörényesek, mint a lovak, de persze ez nem kritika, ne befolyásoljon senkit, nem is olyan csúnya, ha úgy nézel ki mintha egy lovat meghágott volna egy Ork; pláne, hogy Atreia világában igazából sem lovak, sem orkok nincsenek)

A frakció kiválasztását egy nagyon egyszerű class választás követi. Mindösszesen négy választható class közül kell választani, ezek: Warrior, Priest, Mage és Scout. A konkrét class specializáció lvl10-en fog megtörténni, amikor minden választható class további két (rendszerint nagyon eltérő) ágra bomlik szét. Az igazi nehéz választás ott fog megtörténni.

Aion0032-char-selection

A class kiválasztása előtt érdemes kicsit elmélázni, hogy miből mi is lesz:

aion-classicon-gladiatorGladiator (Warrior): a Wow-os Arms Warriorra hasonlít a legjobban (lvl20 felett dw titan-grip furry warrit is lehet csinálni belőle stigma kővel). Minimális AoE és minimális tank képességek mellett kb. azt a DPS-t osztja ki, amelyet el lehet várni egy DD warritól Wow-ban. Lvl 10-ig nagyon kevés DPS-t tud tolni a warrior, de Galdiator specializálódás után ez lényegesen megváltozik. Egy healerrel társulva a Galdiator iszonyat aprítást tud tolni, egyszerre akár 4-5 azonos szintű mobot tud szétdarálni. (Csak bírja a healer). A class meele harcolni tud, ezen kívül offtank feladatokat tud ellátni.

aion-classicon-templarTemplar (Warrior): A specializálódás után a játék egyetlen meele tank specét képviseli ez a class. Már lvl20-ig is elég komoly tank képességeket kap. Volt szerencsém Templar-t és Gladiator-t is healelni ugyanazon a elite groupon, nagyon nem mindegy. Aki „hivatásszerűen” tankolt más MMO-ban, annak ez a class lesz az útja. A class tankolni tud, mást nem nagyon.

aion-classicon-assassinAssassin (Scout): A Wow-os rugó teljes körű implementálása. Ugyanúgy tud vanishelni, tud backstabelni és minden amit egy normális rugó. sword/dagger spec, minden van itt. A class már alacsony szinten is nagyon erős, de lvl20-tól elszabadul a dolog. A class meele DPS-t tud tolni, mást nem nagyon.

aion-classicon-rangerRanger (Scout): Első nekifutásra, Wow-os hunter reinkarnáció, valójában valami teljesen más. Jelenlegi állapota szerint nem túlságosan meggyőző. Nincs petje mint a Wow-ban, így a taktikája főleg a lassítás, snare és kiteolásra alapszik. Aki megszokta, hogy úgy szintezi a hunter-t, hogy odaküldi a mobhoz a disznót vagy a blökit és aztán tolja a lövéseket, annak ez minden bizonnyal csalódás lesz.  A class ranged DPS-t tud tolni, de azt sem viszi nagyon túlzásba, eléggé középszintű DPS-t tol lvl20-ig. lvl20-tól kezdődően (főleg PVP-ben), a Ranger viszi a pálmát. A folyamatos lassítás, lekötözés, altatás, stb. képességei és mellette a drasztikusan növekvő DPS-e miatt nagyon jó választás lehet a PVP endgame-hez.

aion-classicon-sorcererSorcerer (Mage): A jelenleg elérhető tartalom egyértelműen legdurvább classa – nem meglepő módon – a Mage. Specializáció után a Sorcerer erre rárak még egy lapáttal. Látványosan kiemelkedik a mezőnyből. Már lvl1-től kb. dupla akkorát sebez mint bárki és csak lvl20 körül kezdi behozni az Assassin. Nagyon gyorsan lehet vele haladni szintezésnél. A brutál sebzések mellett – hasonlóan a WoW-hoz – a CC-k komoly arzenálják vonultatja fel. Tud fagyasztani, lassítani, és sleepelni is már a legelejétől, ezek később még további arzenállal bővülni. Természetesen itt is tud a Sorcerer blinkelni, de nem ám akárhogy, a Blind Leap képesség itt hátrafelé teleportál. A class spell alapú direkt sebzés osztására képes, másra nem nagyon, de ez nem is hiszem, hogy zavarja őket.

aion-classicon-spiritmasterSpiritmaster (Mage): Bár nem démoni erőkkel operál, de nagyon sokban hasonlít a WoW-os warlockra a Spiritmaster specializáció. Démonok helyette a Spiritmaster elementál háziállatokkal rendelkezik. A 20-as szintig megkapja a Spiritmaster az összes őselem elementáljának megidézését, melyeket később folyamatosan upgradelhet, míg kialakulnak a végleges legerősebb elementáljai. Ezek különböző képességekkel bírnak(direkt dmg, aoe dmg, tankolás), mindegyik másban erős. A petek már magukban is nagyon erősek, de a Strengthening Spirit képességgel brutálissan erősek lesznek.Ennek használatával a pet magában képes akkora DPS-t kitolni mint pl. egy azonos szintű Ranger. (Ehhez persze Divine Power kell). A pet mellett a Spiritmaster is komoly sebzések kiosztására képes (direkt és DoT alapú sebzések komoly arzenálni). Sajnos a varázs valahol lvl25 körül elvész. Ahogy a Spiritmaster beteszi a lábát Abyssra átalakul céltáblává, mivel a petek nem tudnak repülni. Így ha valaki meg akar ölni egy Spiritmastert, akkor elég csak felrepülnie és a levegőben megölni a szerencsétlent.

aion-classicon-clericCleric (Priest): A Priest ágból származik a játék egyetlen használható healer classa, a Cleric. A Clericet nagyon nem szabad összekeverni a WoW priest classával. Komoly gyógyítási képességei mellett (direkt kicsi, direkt nagy heal, hot healek, AoE healek, stb.) nagyon komoly buffokat és debuffokat is ad. Mindemellett lvl20-ig (valószínűleg utána is) nagyon komoly DPS-t is tud tolni a skill-chainjeivel, ráadásul láncingben van, úgyhogy bírja is rendesen az ütéseket és még pajzsa is van. PVP-ben isten mentsen mindenkit a Clerictől, mert bárkit összecsomagol (és nem csak lvl20-ig). Mindemellett van legyökerezés, stunnolás képessége is. Összességében elmondható, hogy tényleg beleraktak mindent, amit egy healernek tudnia kéne. Szólóban is nagyon élvezetes vele a harc. A class szerepe: heal…

aion-classicon-chanterChanter (Priest): Az Aion egyik legérdekesebb classa a Chanter. Az alap meghatározás szerint ez egy meele class, amely bottal hadonászik és mellette buffokat ad. Ennél természetesen sokkal izgalmasabb az egész. Egyrészt közel a Gladiatorral egy szintű DPS-t tol, mellette viszont a játék legértékesebb és leghasznosabb buffjait is adja. A buffok egy része időlimithez kötött folyamatos buff, a többi viszont “mantra”, amik auraként működnek, tehát csak a Chanter közelében fejtik ki a hatásukat a többi játékosra. Mivel a Chanter is láncingben van, ezért pajzzsal és mace-szel képes akár tankolni is. Volt szerencsém world-boss-t ölni úgy, hogy Chanter tankolta én pedig gyógyítottam őt. Sajnos aggro-t nem tud a Chanter managelni, de ettől függetlenül képes akár egyszerűbb off-tankolási feladatokat is ellátni és – köszönhetően a Priest osztálynak – még off-healerként is funkcionálhat.

Ebből a kis betekintésből mindenki el tudja dönteni, hogy melyik út áll hozzá legközelebb. Ha nagyon nem tudod eldönteni légy Sorcerer vagy Chanter, nem fogsz csalódni. A class kiválasztása után jöhet a karakter személyre szabás. A WoW-hoz képest itt nagyon komoly finomhangolásokra van lehetőség, szükség is van erre, hiszen itt mindenki „humán” és csak nem rohangálhat mindenki ugyanolyan kinézettel, csak picit másabb frizurával. Az arcon és a testen is nagyon részletesen lehet beállítani a kinézetet. Ha nagyon nem jön be ez a finomhangolgatás, akkor a te barátod a „Random” gomb lesz. Ami viszont nagyon fontos, hogy itt lehet beállítani a karakter hang profilját is. (Bár ez most CBT-ben pont nem működött) Érdemest ezt ellenőrizni. Az egyik srácnak sikerült összeraknia egy batár nagy izompacsirta Gladiator-t, akinek konkrétan Bruce Lee hangja van.

Ha mindezzel megvagy, akkor indulhat a játék. A kezelőfelülete mondhatni elég egyszerű, még WoW-os alap UI-hoz képest is. Nem fog komoly meglepetést okozni a játékosoknak. Nézzük az UI fontosabb elemeit:

-          Quests: (előhívása „J” gyorsbillentyű): A küldetések naplója. Külön szerepel benne a „Campaign” és a „Quests”.  A küldetések területenként vannak csoportosítva. A Campaign questek a story szempontjából releváns küldetéseket tartalmazzák, amelyek mentén érdemes haladni, míg a Quests fül alatt a mellékszálak találhatók, melyek esetleges kihagyása nem okoz a story szempontjából semmilyen kárt. (Mintha ezt már írtam volna? Na mindegy) A két típust a questhubokon is könnyen meg lehet különböztetni, a Campaign küldetéseket sárga, míg a normál küldetéseket kék ikon jelzi az NPC-k feje felett. A szimpla háromszög azt jelenti, hogy új küldetést lehet felvenni, a  dupla háromszög azt jelenti, hogy készen vagyunk az adott küldetés egy részével, de még update vár ránk; míg a csillag jel azt jelenti, hogy az adott küldetés teljesen készen van, és vár ránk a jutalom.

-          Skills (előhívása „K” gyorsbillentyű): A képességeket találhatjuk itt meg. A felső menük sorban tartalmazzák a tanulható skillek (Active) mellett, a Passzív skilleket (ide tartoznak pl. hogy milyen típusú ruhákat tudsz viselni, milyen fegyverekkel tudsz bánni, stb.); itt található meg továbbá a szakmákhoz kapcsolódó skillek a „Crafting” menüpont alatt. Az „Emote” fül alatt rengeteg vizuális emote-ot lehet találni, kezdve a szokásos lol-tól egészen odáig, hogy flexelésként kitárod a szárnyaidat, tényleg nagyon sok emote van. Van még továbbá egy „Actions” fül is, ahol a nem tanulható alap skillek vannak, mint pl. az autoattack, repülés ki/be, change weapon, stb. Mindezek mellett még megtalálható a „Chains” menüpont, ahol a Chain skillek összefüggéseit tudod megnézni (mi után mi következik, melyik ami fix, melyik ami csak procra jön be, stb.) Ide van eldugva továbbá a megtanult és megtanulható skillek listája is. Mivel a skilleket lényegében csak a fővárosban lehet megtanulni, ezért amikor meglépsz egy szintet itt tudod megnézni, hogy van-e értelme elmenni a fővárosba, vagy ráér majd ha legközelebb ott vagy.

-          Profile (előhívása a „P” gyorsbillentyű): A karakterlapot lehet előhívni. Fontosabb elemei: Profil, ami mutatja az alap statokat és a gear slotokat; Stigma: ez mutatja a karakter speciális képességeit (kvázi talent rendszer lvl20 felett); Abyss: A karakter akutális abyss rangját, pontjait mutatja; valamint a „Titles” fül, ahol ki lehet választani a már unlockolt titlek közül bármelyiket. Ez utóbbi egyébként kvázi achievement rendszernek tekinthető, hiszen a relevánsabb questchainek végén kaphatsz egy-egy ilyen elnevezést. Megjegyzem az elnevezések nem csak azért jók, mert ez lesz a fejed felett, hanem azért, mert ezek viselése bizonyos (stat) bónuszokat is eredményez a karaktereknek. Vannak egyébként nagyon vicces titlek, pl. a Tree-Hugger vagy az „Animal Lover”-en mindig jót röhögök, amikor meglátom.

Ha ezeket megismerte a játékos, akkor már nagy baj nem lehet. El lehet kezdeni questelni. Érdemes még tudni, hogy a questek gyakran küldözgetnek mindenféle nevesített emberkékhez. Ezen NPC-k nevére ráklikkelve egy elég komoly leírást találhatunk, hogy hol is található, ha ez sem elég, akkor a „Location” gombra ráklikkelve megjelenik az NPC pontos elhelyezkedése a térképen. Ugyanígy lehet infót kapni arról is, hogy hol találhatók pl. a keresett legyilkolandó szörnyecskék is.

A rendszer érdekessége, hogy a szintező helyek (lvl20-ig legalábbis biztosan) instanceolva vannak. Ennek semmi köze a Wow-os instance rendszerhez. Az AION-os instanceolt outdoor rendszernek az a lényege, hogy pl. masszív szerver használat esetén is leviselhető legyen a rendszer terheltsége valamint lehessen értelmesen questelni. Pl. a mostani hétvégén a szerverek 10 channelt üzemeltettek. Ez azt jelentette, hogy ugyanazon a szerveren pl. 10 másolatban futottak ugyanazok a helyek. Így ha pl. a kezdőhelyen a hatalmas tömegnyomor miatt esélyed sem volt felszedni a boroshordókat, akkor simán átválthattál egy kevésbé népes channelre, ahol a kutya sem foglalkozott a boroshordóiddal. Fontos, hogy a belépéskor a szerver a terheltségtől függően automatikusan bepakol mindenkit a legkevésbé terhelt channelre. Ez viszont gondot okozhat, ha partyzni akartok, ugyanis ilyenkor nem rak automatikusan a közös channel-re a rendszer. (Jól látszik pl. a térképen, hogy az adott party tag neve mellett ott szerepel, hogy milyen channelen van). Ilyenkor a menü->Support->Change Channel opcióval könnyen egy channelre lehet jutni és máris mehet a partyban zúzás.

A partyval kapcsolatban nagyon fontos: a rendszer nagyon nem engedi a powerlvlezést és az egyéb ilyen csalásokat. Ha van a partydban egy akár 6-7 szinttel magasabb karakter, már nem fogsz a mobokból lootolni semmit. Erre érdemes egyébként később is figyelni, ugyanis az sem számít, hogyha X zónával odább vagy.

A mobok lényegesen szívósabbak mint WoW-ban. Itt igaz, hogyha egy mobbal azonos szintű vagy, akkor kb. ugyanannyi DPS-t tudsz tolni mint a mob és kb. ugyanannyi HP-tok is van. Ez azt is jelenti, hogyha nem figyelsz oda és behúzol 2-3 mobot az szintet tuti halál.

Ha már halál akkor még egy jó tanács. Nem olcsó a játékben sem meghalni, sem közlekedni. A gyalogos közlekedés meg bosszantóan lassú. Mindezekhez jön még, hogy a HS is 20 perces. Megoldás lehet a gyors közeledésben a zónák fővárosaiban lévő general vendorok meglátogatása, ahol lehet venni scrollokat, amelyeket elfogyatva mindig vissza lehet jutni az adott városba. Bár ezek a scrollok sem túl olcsók, de előnye, hogy nincs CD-n és lehet bárhol használni. (De hogy ennek mi köze a halálhoz, azt így a mondat végén már magam sem tudom)

Két jó tanács az elejére:

-           Célszerű folyamatosan fejleszteni a Gathering skill-t. Ezzel a skillel lehet mindent szedni (fát, ásványokat, növényeket,stb.). Bár generál a szintezésben a növényezés egy kis downtime-ot, viszont ezt bőven visszaadja azzal, hogy folyamatosan vannak olyan questek, hogy szedj össze ebből-abból a növényből/ásványból X darabot és add le, mindezt busás XP-ért. Ráadásul ha sikeresen tudsz felszedni valamit, akkor az még XP-t is ad. (Szintnek megfelelően arányosan egyre többet)

-          Ha nincs komoly anyagi gondod, akkor ne add el a zöld cuccokat amik nem kellenek. A general vendornál lehet venni minden városban „disenchanter izét” amivel lehet ezekből a cuccokból disenchant port szerezni (már ha nem failel). Ezekkel a porokkal bármilyen itemnek lehet növelni az itemlvl-jét és a statjait.

 

Aion - Tower of Eternity

Az MMORPG műfaj már jó ideje csak arról szól, hogy mire is lenne érdemes áttérni a World of Warcraftról. Jöttek-mentek a kisebb-nagyobb címek, de a WoW előfizetői táborában az olyan nagy franchise-ok sem tudtak jelentősebb kárt tenni, mint a Lord of the Rings Online, a Warhammer Online, vagy az Age of Conan. Persze mindegyik WoW-killer akart lenni eredetileg, csak hát valahogy egyiknek sem jött be. Most új kihívó lépett a színre, amely az előjelek, a hype, és a szép lassan adagolt infómorzsák szerint valóban képes lehet az MMO-behemótot megszorongatni.

A sztori szerint Atreia gyönyörű világa egykor békés volt. Aion, a világ istene megteremtette a balaurokat, hogy vigyázzanak az emberekre, hogy uralkodjanak felettük, ám a balaurok idővel rákaptak a hatalom ízére, egyre agresszívebbek lettek, mígnem Aion sem tudta már kordában tartani őket, így meg kellett teremtenie a tizenkét Empyrean nagyurat, hogy megvédjék a bolygó lakosságát. A két felsőbbrendű faj között hosszú és elkeseredett háború dúlt, mire eljutottak arra a pontra, hogy nincs értelme folytatni, be kellene fejezni a csetepatét, ám a balaurok nem akartak békéről tárgyalni, inkább lerombolták az Aiont megtestesítő Örökkévalóság tornyát. Ez ahhoz a katasztrófához vezetett, hogy Atreia világa – képletesen és szó szerint is – kettészakadt. A torony helyén létrejött az Abyss. A világ két különálló felén két különböző emberi faj alakult ki, és a belőlük "felemelkedett" daevak, az elyosok és az asmodianok. Az elyosoknak, akik a világ alsó felén ragadtak, egy közeli csillag fényének köszönhetően nem kellett sok változást elszenvedniük. Környezetük termékeny és virágzó, ők maguk megmaradtak emberinek, felemelkedésük után fehér szárnyakon repülnek. A világ felső felén élő asmodianoknál már sokkal mostohábbak a körülmények. Szemüknek alkalmazkodniuk kellett az állandó félhomályhoz, kezükön-lábukon karmok fejlődtek, és fekete szárnyakat kaptak. A két faj évszázadokig nem foglalkozott egymással, mígnem belekezdtek az Abyss felfedezésébe. Amint ott egymásra találtak, az elfeledett gyűlölet újraéledt, mivel egymást okolják a katasztrófa miatt, de közben a közös ellenséggel, a balaurokkal is számolniuk kell.

Erre a három fajra vezethető vissza egyébként az Aionban bevezetett PvPvE rendszer, vagyis a két, játékosok által irányított, és a harmadik, MI-vezérelt faj egymás ellen. Karaktergenerálásnál mindenekelőtt választanunk kell az Elyos és az Asmodian fajok közül. (Természetesen egy szerveren csak az egyik faj oldalán indíthatunk karaktert.) Ezeken belül négy kaszt áll rendelkezésünkre, amelyek a felemelkedés során – amikor a közönséges Atreiai halandóból Daeva lesz – kétfelé elágaznak. Vagyis kis túlzással azt mondhatnánk – a mágiahasználók körül ugyanis van némi kavarodás –, hogy végül mindenki megkapja kedvenc WoW-os kasztját... Mint mondtam, további fajválogatás nincs, de a rendkívül sokoldalú karaktergenerálónak köszönhetően csinálhatunk mindenféle testarányokat, bőrszíneket, akár hegyes füleket is, úgyhogy aki törpével, gnómmal, vagy kékbőrű elffel akar játszani, kifarigcsálhatja magának. A két lábon járó tehén, a nyáladzó butaképű ork, na meg az oszlásnak indult hulla már problémásabb eset, na de hát amúgy is, ilyenekkel ki akarna játszani... :-)

Röpke pár órácska múltán, amint kész a karakterünk és belépünk Atreia világába, a megfelelő faj kezdőhelyén találjuk magunkat. Ebből ugyebár mindössze kettő van, a küldetéssorozatok elég lineárisak, tehát ha több karaktert is akarunk indítani, akkor a kezdő küldetéseket már fejből fogjuk csinálni. Ezen missziók bőséggel vannak szövegezve, tehát aki mélyebben bele akarja ásni magát a világ történetébe, az ezeken keresztül megteheti. A fontosabb küldetéseknek saját kis intrójuk is van. A kezdőhelyen 25-ös szintig kell fejlődnünk legalább, hogy beléphessünk az Abyssba, ahol a komolyabb zsákmányokért folyó harcok és a PvP megkezdődik. Nem szükséges egyébként végtelen grindelésbe kezdeni a jó felszerelés megszerzése érdekében, a játékosok maguk is viszonylag jó holmikat tudnak előállítani. Az abszolút legjobb fegyverekért, páncélokért természetesen keményen meg kell küzdeni.

A játék nagy érdekessége a repülés és a légi harc. Kicsit kétkedve fogadtam a dolgot, hogy itt már tízes szinten mindenféle "ellenszolgáltatás" és teljesítmény nélkül repülhetünk, de ennyire azért nem egyszerű a helyzet. Először is, mert a repülés erősen korlátozott idejű, főként a kezdetekben. Másrészt pedig nagyon sok helyen egyáltalán nem is engedélyezett. A légi harc egyébként igen érdekes. Egyrészről egy nagyon kellemes újfajta élményt nyújt, másrészről viszont nagy odafigyelést is igényel, hogy három dimenzióban gondolkozzunk, ráadásul a fent említett időkorlátozás miatt mindezt gyorsan tegyük. Az Aion egyébként szemlátomást azzal operál, hogy egy kicsit minden egyszerűbb, és egy kicsit könnyebben kapunk meg mindent, mint a WoW-ban. A repülés csak egy példa, de végülis ezekkel a korlátozásokkal teljesen rendben van. (Volt egy játék, ahol gyakorlatilag semmit nem kellett tenni, hogy repülhessünk, már egyes szinten szárnyunk nőtt. Olyan nagy sikere volt, hogy már a címére sem emlékszem... :-) )

Leegyszerűsítették például a gyűjtögető skillt, amelyet meg sem kell tanulnunk, simán szedegethetünk növényeket és érceket is ugyanazzal a skillel. Az egyéb szakmák is kissé furcsán sikerültek. A kovácsmesterség fejlesztése például úgy történik, hogy egy szobán belül szaladgálunk az üllő és a mester között, aki adja az új recepteket, meg az alapanyagokat is. A gazdaság is kissé enyhére sikerült, legalábbis ha a mai magyar körülményekhez viszonyítjuk... Én kisebb szinteken nem nagyon kerültem anyagi zavarba, mindig mindenre volt pénzem: skillekre, fegyverekre, páncélra, inventory-bővítésre, pedig nem tettem érte semmi extrát, csupán eladtam a szemetet, ami questelés közben összegyűlt. Éppen ezért rengeteg úgynevezett "money sinket", azaz értelmetlen pénzköltési lehetőséget találunk a játékban. És sokkal feltűnőbbek, mint a WoW-ban. Ott is volt tundramamut hátas mintegy 20000 aranyért, de itt például bőrfestéket vehetünk valami 600000 kreditért! Nem, nem a bőrruhára, az arcunkra! Amit a karaktergenerálásnál teljesen ingyen megtehetünk, az később eszméletlen összegekbe kerül. De olyan NPC-t is találtam, aki a karakterünk nemét tudja megváltoztatni... (De ezt nem próbáltam ki, így az árát se tudom, se azt, hogy hogyan csinálják. :-) )

Ezek az egyszerűsítések alapvetően nem is lennének annyira zavaróak, de itt nem állnak meg a furcsa designbeli döntések. Az Aion ugyebár havidíjas játék, ami önmagában nem is lenne baj, manapság ez már csak így megy az MMO-k háza táján, csak egy kicsit feltűnően húzzák a játékosok idejét. Először is a küldetésrendszer egy kicsit nehézkes. Láttunk már sokkal jobbat is ennél, például a Warhammer Online-ban, anélkül, hogy WoW-féle QuestHelper Addonos túlzásokba esnénk. Aztán a gyűjtögetés is kellemetlenül lassú. Itt nem egy progress bar van, hanem mindjárt kettő, az egyik a siker, a másik a kudarc, és valahogy nem érzem az időm elvesztegetését ellensúlyozva azzal az "izgalommal", hogy drukkolhatok a "siker-csíknak", hogy az legyen meg előbb. A legidegesítőbbek viszont az oda-vissza szaladgálós küldetéssorozatok. Van ezekből olyan is, hogy menjek el valahova, ott beszéljek valakivel, aztán már mehetek is vissza, még csak harcolnom sem kell egy percet se. Ezek nem túl nagy problémák, különösebben nem is zavaróak, csak éppen feltűntek. A legnagyobb problémám a játékkal végül is az volt, hogy a WoW-os berögződéseim ellenem dolgoztak, gyakorlatilag mindennek a nevét meg kellett tanulni újra, vagy ugyanaz a kifejezés esetleg itt mást jelent. Ez persze nem a játék hibája, pár extrém esettől eltekintve. A mai napig nem értem, hogy itt a hátizsákot miért cube-nak, azaz kockának hívják, és ha nagyobb batyut akarok, akkor miért cube-artisant kell keresnem... "Elvtársak... a krumplileves, az legyen krumplileves..."

Ami miatt nagy valószínűséggel sokan felfigyeltek az Aionra, az a játék grafikája. Már az első képeken is látszott, hogy nem mindennapi MMO grafikával lesz dolgunk, emiatt különösen kíváncsian vártam a teljes verziót, hogy ebből mennyi lesz igaz, és nem kellett csalódnom. Az Aion a legszebb MMO, amit eddig láttam, márpedig láttam már jó néhányat. Találni persze apróbb hiányosságokat, ha valaki direkt azt keresi, de semmi olyasmi, ami konkrétan szúrhatná az ember szemét. Hangok terén már kicsit felemás a helyzet. Az aláfestő zenékkel nincs semmi gond, azok nagyon kellemesek, de néhány karakter hangja kifejezetten irritáló, és a mágusok "varázsigéi" is igen hamar unalmassá válnak. A kezelés sok újdonságot nem tartogat, aki látott már MMO-t, annak nem fog meglepetéseket okozni. Pár kellemes apróság van azért, de ezeket hamar meg lehet szokni. (Vannak emote-ok, aminek hatásuk is van, például ha leülünk pihenni, akkor gyorsabban gyógyul a karakterünk. Aztán vannak a chain-skillek, amelyekhez még csak nem is kell egy második gombot megnyomnunk, az alap skill ikonját lecseréli az újra.)

Összességében véve az Aion nagyon kellemes új élmény jelentett számomra. Bár sok újdonságot nem nyújtott, majd' minden elemét láthattuk már máshol is, ez az új keverési arány azonban nagyon jól sikeredett. A hab a tortán a kimagaslóan szép grafika, és a "saját szárnyakon repülő humanoidok" is sokaknak érdekes téma lehet. (Angyal-fetisiszták, Aionra fel!) Aki tehát egy kicsit is érdekelt az MMO-k világában, az mindenképp nézze meg közelebbről.

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 12
Tegnapi: 4
Heti: 45
Havi: 34
Össz.: 49 105

Látogatottság növelés
Oldal: Aion
WoWistenek.hu - © 2008 - 2024 - wowistenek.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »